مزایای فناوری اطلاعات در سیستم قضایی(2)
ارتباطات: اگر مردم آگاهی خوبی در مورد وظایف قوه قضاییه داشته باشند، هم آنان و هم قوه منتفع می شوند. مردم باید بدانند قوه قضائیه چه مشکلاتی دارد و برای مقابله با آنها چگونه عمل میکند. همچنین آگاه باشند که منابع بیتالمال که در اختیار قوه قضاییه قرار میگیرد، به چه مواردی تخصیص مییابد. قوه قضائیه اغلب دارای بسترهای مشابهی با سایر ارگان های حکومتی نیست. اقتدار قوه قضاییه در نهایت متکی بر اعتمادی است که مردم نسبت به خدمات آن دارند. بنابراین مهم است که قوه قضاییه بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. فناوری اطلاعات نه تنها فرصتی برای دادگاه ها برای برقراری ارتباط با مردم از طریق اینترنت است، بلکه فرصتی برای برقراری ارتباط داخلی در سازمان از طریق اینترانت و پست الکترونیکی فراهم میکند. گاهی ممکن است اطلاعاتی وجود داشته باشد که نباید عموم مردم از آن مطلع باشند که می تواند در شبکه های داخلی قابل دسترسی فقط برای افراد داخلی سازمان ها نگهداری شود. در عین حال، ارتباط بدون کاغذ با استفاده از برنامه های ایمیل بین قضات و سایر پرسنل قضایی داخل و خارج از قوه قضاییه با هزینه بسیار کم و تقریبا ً آنی امکان پذیر است.
عدالت از راه دور: به بیان ساده، شامل استفاده از خدمات فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت قضایی است. این شامل یک تماس تلفنی ساده، استفاده از فناوری ماهواره برای برقراری ارتباط بین مردم در دو کشور، استفاده از تجهیزات ویدئو کنفرانس یا فناوری اینترانت است. در حال حاضر ویدئو کنفرانس به صورت روزانه توسط بسیاری از ضابطان قضایی استفاده می شود و به زندانها متصل می شود. به طور مشابه، فناوری اینترانت در بسیاری از دادگاهها مورد استفاده قرار می گیرد. با عدالت از راه دور، متهم اکنون میتواند از طریق یک لینک ویدیویی که در خطوط آیاسدیان بین زندان و دادگاه ایجاد شده است، در دادگاه حضور یابد و چالش انتقال محکومین از زندان به دادگاه را که ممکن است خطرات و همینطور هزینه هایی در قالب استقرار پلیس، هزینه های امنیتی و حمل و نقل نیز داشته باشد، برطرف کند.
هوشمندساختن دادگاهها: وقتی ابزارهای دیجیتال به خوبی طراحی و اجرا شوند، می توانند به دادگاهها کمک کنند تا فرآیندهای داخلی را بهینه کرده و مجدداً متمرکزکنند، خدمات به کاربران را بهبود بخشند و باعث سهولت در دسترسی به عدالت شوند. مانند بسیاری از خدمات دولتی، سیستمهای قضایی در سراسر جهان به راه-حلهای دیجیتالی برای مقابله با مشکلات خود روی آوردهاند. در میان چالشهای فراوانی که سیستمهای قضایی با آن مواجه هستند، هیچ دو سیستم دادگاهی یکسان نیستند و همه دارای موانع منحصربه فردی هستند. بر این اساس، برای «هوشمند شدن» دادگاه، یک راه وجود ندارد، بلکه راه های زیادی هست. درحالی که استفاده از نرم افزار در سیستم دادگاه به قدمت رایانه است، توسعه اینترنت و خدمات رایانش ابری، دامنه راه های حل مسئله در دسترس دادگاه ها را بسیار گسترش داده است. امروزه ابزارهای بی شماری در دسترس است که میتواند به جنبه های مختلف عملکرد دادگاهها و تعامل شهروندان با آنها بپردازد. این ابزارها از فناوری های اداری داخلی، سیستمهایی برای حفظ یکپارچگی و در دسترس قرار دادن سوابق دادگاه، منابع و رابطهای خارجی برای کاربران دادگاه، تا پلتفرمهایی برای افزایش سرعت و دسترسی به دادرسی دادگاه را شامل میشود.
درگاههای آنلاین پرداخت هزینه: گزینههای آنلاین برای تسویه هزینه ها یا جریمه های مرتبط با دادگاهها میتواند بار کاری کارکنان اداری را کاهش دهد و تعامل پرداخت کنندگان با دادگاهها و پیروی از دستورات دادگاه را آسانتر کند
برنامه ریزی منابع سازمانی: دادگاهها و سیستمهای قضایی با چالشهای بسیاری در نحوه تخصیص بهینه منابع، از جمله مدیریت مؤثر امور مالی، مدیریت منابع انسانی و اجرای فرآیندهای داخلی مواجه هستند؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات به مدیران کمک میکند تا سازمان های خود را کارآمدتر اداره کنند که می-تواند از طریق برنامه های نرم افزاری گسسته برای عملکردهای خاص تا راه حل های دقیق تر تبدیل دیجیتال برای بازطراحی مجدد سیستم های قدیمی و بهینه سازی فرآیندها متغیر باشند.
منابع :
- Finucan, L., Sierra, E. B., & Rajesh, N. (2018). Smart Courts: Roadmap for Digital Transformation of Justice in Africa.
- Abubakar, D. M. (2020). Use of information technology in courtroom: merits and challenges. Information Technology Unit Supreme Court of Nigeria. URL: https://nji. gov.ng/wp-content/uploads/2020/11/Use-of-Information-Technology-in-Courtroom-Merits-and-Challenges. pdf.
دیدگاهتان را بنویسید