منافع عدالت الکترونیک در برخی از کشورها(۱)
۱) سنگاپور
سنگاپور تلاش های دیجیتالی سازی خود را خیلی زود و با حمایت مشهود بالاترین مقام رهبری در اوایل دهه 90 آغاز کرد. جایی که ابتکارات عمده ای با هدف مقابله با عقب ماندگی دادگاه و عدم مدیریت مناسب صورت گرفت. سنگاپور سیستم مدیریت پرونده آنلاین سرتاسری را برای همه حوزه های قضایی و همه ذینفعان از جمله طرفین، مشاوران آنها، مقامات دولتی و دادگاهها ایجاد کرده است. این امر امکان شروع و نظارت بر دادرسی را فراهم میکند و دادههایی مناسب را برای تجزیه و تحلیل دادگاه از جمله عملکرد کلیدی ارائه میدهد. مهمترین ویژگی عدالت دیجیتال در سنگاپور یکپارچگی کامل آن است؛ چرا که همهی راه های ارائه اطلاعات حقوقی از طریق بستر دیجیتال و سیستم های کارشناسی حقوقی سلف سرویس، مدیریت پرونده و سیستم های بایگانی ارائه شده است. همچنین بر اساس این اصل که تحول دیجیتال دادگاه ها و مؤسسات باید همزمان با پذیرش فناوری های مربوطه توسط شاغلین توسعه یابد، انجمن حقوقی سنگاپور راهنمای اسمارت لا را معرفی کردهاست که به وکلای دادگستری در مسیر تحول دیجیتال کمک میکند. در نتیجه به طور مداوم سود واضح و ملموسی را برای کاربران خود فراهم میکنندکه باعث ایجاد اعتماد برای جامعه حقوقی می شود.
۲) اتریش
اتریش اخیراً یک پرتال مدیریت پرونده آنلاین راه اندازی کرده است که مجموعه ای جامع از خدمات را ارائه میدهد. کاربران میتوانند در سطح راه حل های فرآیند پشتیبانی به آن دسترسی داشته باشند و مراحل دادگاه از جمله پیگیری مسیر پرونده ها و پیام ها از طرف دادگاهها، پر کردن فرمهای مربوط به آیین دادرسی مدنی و کیفری و پرس و جو در مورد ثبت شرکتها، زمین و علائم تجاری را انجام دهند. این پرتال همچنین اطلاعات حقوقی سلف سرویس و یک چتبات برای پرسوجوهای پیچیدهتر ارائه میدهد و به موضوعات اساسی میرسد. اتریش زیرساخت های ویدئویی و شنیداری از راه دور و بستری برای پیشنهادهای آموزش الکترونیکی ویژه عدالت؛ همچنین دسترسی گسترده را فراهم میکندکه رضایت بالای مشتری را نشان می دهد. بنابراین سرمایه گذاری انجام شده برای ایجاد این تجربه کاربر محور، ارزش آن را داشت .
۳) انگلستان
انگلستان تمرکز خود را بر عدالت از راه دور، سیستمهای بدون کاغذ بر روی دادگاههای آنلاین،کنفرانس ویدیویی و اتوماسیون مدیریت پرونده گذاشت. در نتیجه خدمات دیجیتال به یک جزء مهم از سیستم قضایی فعال تبدیل شد که باعث بهبود دسترسی به عدالت، بهبود کارایی سیستم قضایی و در نهایت رسیدن به سیستم قضایی کاربر محور شدهاست.
۴) چین
مفهوم دادگاه های هوشمند اولین بار توسط دادگاه عالی چین، در سال 2015-2016 ارائه شد. این استراتژی نوسازی دادگاه از طریق پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری ابری و هوش مصنوعی، بخشی از طرحی برای اصلاح قوه قضاییه بود که با هدف افزایش کارایی، شفافیت و مبارزه با فساد و بازگرداندن اعتماد مردم به قوه قضاییه انجام شد. دادگاه های هوشمند یک سیستم چند لایه ارائه می دهند که تمامی مراحل فرآیند حل اختلاف از میانجیگری آنلاین، جلسات دادگاه، صدور حکم و مراحل اجرایی را پوشش می دهد.
فرآیند ساده است: ادعا می تواند توسط طرفین دعوی یا وکلا پر شود، خدمات فرآیند از طریق پیام متنی، فکس و یا ایمیل است و تمام شواهد را می توان به صورت آنلاین در قالب متن، تصویر یا صوت بارگذاری کرد. اصحاب دعوا و وکلا در مورد وضعیت و پیشرفت پرونده خود اطلاعیه دریافت می کنند و همچنین می توانند آن را پیگیری کرده و حکم را به صورت آنلاین دریافت کنند. دادگاه های آنلاین، سیستم قضایی را قادر می سازد تا حجم فزاینده پرونده خود را مدیریت کند. پیشرفته ترین دادگاه های آنلاین در چین، سه دادگاه اینترنتی در هانگژو، پکن و گوانگژو هستند که در سال های 2017-2018 راه اندازی شدند (براداوتانو،2020).
منابع :
Bradautanu, V., Chelioti, C., Zghibarta, P., & Skoryk, L. (2020). From digitisation to digital transformation (No. BOOK). European Bank for Reconstruction and Development
UNDP (2022), E-justice:Digital Transformation To Close The Justice Gap
دیدگاهتان را بنویسید